یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۷
۰ نفر

گروه اقتصادی: به‌نظر می‌رسد تصویب نهایی لایحه بودجه 1390 در روزهای باقیمانده سال‌جاری غیرممکن است و از این‌رو گزینه پیش روی دولت و مجلس، تصویب بودجه سال آینده به‌صورت چند دوازدهم است.

البته معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفته است دولت از بودجه 2 ماهه استقبال نمی‌کند و انتظار دارد تا نمایندگان مجلس، لایحه بودجه را تا پایان سال نهایی کنند. برای ارزیابی پیامدها و کم و کیف بودجه چند دوازدهم با بیژن رحیمی دانش، از کارشناسان شناخته شده در امور برنامه و بودجه و رئیس سابق ستاد تلفیق بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • تصویب بودجه چند دوازدهم چه مشکلاتی را برای دولت به‌ویژه در بخش تخصیص اعتبارات سال آینده ایجاد می‌کند؟

بستگی دارد که متن مصوبه بودجه چند دوازدهم چگونه نوشته و به تصویب برسد و اگر متن به‌گونه‌ای درست نوشته شود ممکن است هیچ مشکلی برای دولت ایجاد نکند.

  • بودجه چند دوازدهم در تاریخ بودجه ریزی پس از انقلاب سابقه هم داشته است؟

طی سال‌های مختلف ما شاهد تصویب بودجه دو دوازدهم بوده‌ایم و دست‌کم 3بار طی 30 سال گذشته به‌ویژه در 3 سال نخست انقلاب با مصوبه شورای انقلاب و حتی مجلس، بودجه دودوازدهم تصویب شده است.

  • برخی نمایندگان معتقدند چون تخصیص بودجه عمرانی معمولا از تیرماه شروع می‌شود، بهتر است در تصویب بودجه دودوازدهمی سال آینده تنها به دولت اجازه داده شود تا تخصیص بودجه برای امور جاری‌اش داشته باشد و به همین دلیل دولت با مشکلی مواجه نخواهد شد.ارزیابی شما چیست؟

اگر مجلس به این نظر رای دهد به این معناست که دولت در 2ماه نخست سال آینده پروژه جدیدی را شروع نخواهد کرد و طرح‌های دیگر عمرانی هم با تاخیر 2 ماهه برای دریافت اعتبارات مواجه می‌شوند و ما شاهد تاخیر در اجرای طرح‌های عمرانی خواهیم بود مگر اینکه پیمانکاران بدون توجه به تاخیر در تخصیص اعتبارات به کار خودشان با استفاده از منابع خود ادامه دهند.

  • پیشنهاد مشخص شما برای تصویب بودجه چند دوازدهم چیست؟

طبق قانون اساسی، امور بودجه جزء اختیارات رئیس‌جمهور است و حتما برای بودجه چند دوازدهم باید لایحه جداگانه‌ای با قید دو فوریت به مجلس ارائه کند و در این صورت دولت با درنظر گرفتن ملاحظاتی دست خود را نخواهد بست و متناسب با هزینه‌های جاری، تعهدات و طرح‌های در دست اجرا، پیشنهاد بودجه چند دوازدهم را تنظیم و از مجلس مجوز قانونی را خواهد گرفت چرا که ممکن است در مواردی دولت ملزم به بازپرداخت تعهدات نظیر بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت، تسهیلات خارجی و... در ماه‌های نخست سال آینده باشد. پس اتکای صرف به تصویب بودجه چند دوازدهم برای تخصیص هزینه‌های جاری مشکل ساز خواهد بود.

  • یعنی شما بر این نظر هستید که بودجه چند دوازدهم به لایحه جداگانه نیازدارد و نمایندگان حق ندارند راسا به تصویب بودجه چند دوازدهم اقدام کنند؟

قانون می‌گوید لایحه بودجه و نه طرح بودجه و بودجه ریزی از اختیارات و تکالیف شخص رئیس‌جمهور است که می‌تواند به معاونت مربوطه واگذار کند. نمایندگان می‌توانند به دولت پیشنهاد دهند تا براساس عملکرد سال89، لایحه بودجه چنددوازدهم را متناسب با نیازهای خود با قید دو فوریت آماده کند و در یک تعامل بین دولت و مجلس، این مشکل حل شود اما اینکه گفته شود در قالب همین لایحه بودجه90، بودجه چند دوازدهم نوشته شود، به‌نظر ممکن نیست چرا که لایحه بودجه سال آینده 12ماهه و براساس برآوردها و پیش‌بینی‌هاست درحالی‌که بودجه چنددوازدهم باید براساس عملکرد سال قبل نوشته و تصویب شود.

کد خبر 130389

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز